Polisen som kunde rida på hundar..?

Idag när jag åkte hem från mitt mat-showsjobb i en stor stad i Sverige så hamnade jag bakom två ridande poliser. Min första (1:a) tanke var vad dom gjorde ute o red om så sent på natten. Sen började jag fundera över följande...
Varför använder polisen häst? Vad är den bra till?
1. Den är ju iofs bra att ta sej fram på, men det kan ju inte vara särskilt skönt att åka häst nu på vintern.
2. Den är snabb. Det var det jag kom på som kan vara bra med att åka häst när man är polis.
Men tänk över följande: DU har begått ett brott (välj själv vilket) och du ska bli jagad, vilken slags polis blir du helst jagad av?
En polis i helikopter, nä tack! En polis i bil, nä tack! En polis som springer , nä tack! En polis med hund, nä tack! En polis med häst, ehh ja tack!!
Alltså du kanske inte kan springa ifrån hästen så lätt, men du kan ju lätt gira ifrån en häst och gömma dej på ett hemligt ställe. Vad jag vet så är inte hästen så bra på att spåra. Hade den varit det så hade ju polisen lätt bytt plats på hunden och hästen. Då hade ju polisen haft hästen med sej i bilen när dom rycker ut, och ridit runt på hunden, väldigt enkelt. Har någon någonsin hört talas om en knarkhäst? Eller en häst som letar efter människor när byggnader har rasat ihop? Nä precis...
Arga polishästar?
Arga polishästar?

Det hade helt enkelt varit bäst för polisen att sparka alla hästar från polisjobbet och istället anställa mer hundar.
Jag skulle ju vara mer rädd för en polis som står framför mej med en arg hund , än en arg polis som sitter en arg häst framför mej. Alltså vad ska polisen göra där uppifrån? Säga till på skarpen? Hota med tusen nålar?
Så är det någon som kan svara på varför polisen använder hästar?
Kan det vara så att den enda anledningen för hästar är att hundar är för små för att rida på?
/B-D

Kommentarer
Postat av: Alex

Det du såg var nog miljö-träning av hästarna om du såg dom inatt. Polishästar är bäst anpassade vid kravaller och demonstrationer. Då kan poliserna ha bra överblick och ta sig fram fort, det är lätt att fösa undan folk, folkgrupper flyttar på sig för hästar.



Mvh Alex

(Kul att du skaffat blogg men välj hellre wordpress.com än blogg.se, bara ett tips.)

2010-02-27 @ 04:06:10
URL: http://www.pinea.se
Postat av: Blogg-Daniel

Tack då vet jag. Du har gjort mitt liv otroligt mycket rikare.

2010-02-27 @ 05:55:01
Postat av: Zwan.

Jag har hört att 91% av alla yrkesverksamma poliser prenumererar på "Min Häst"..

2010-02-28 @ 19:54:05
URL: http://zwan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0